|Homepage| |
|Publicistika|
|Kolegiji| |Bibliografija|
|Biografija| |Radovi| |
“Spontano
brkanje pravaca” O Žižeku i
filmofiliji (1) |
|
Prikaz i komentar: Slavoj Žižek, Zagreb: Antibarbarus–H,d,p, bibl. Tvrđa, 2008., Priredio Srećko Horvat producent Sophie Fiennes, (2006) |
Iako
najveći dio bujne teorijske produkcije Slavoja Žižeka i u pisanom i u usmenom
obliku vrvi od filmskih referenci i hiperprodukcije različitih retoričkih
figura poput paradoksâ, nije li – da upotrijebim odmah jedno tipično
žižekovsko retoričko pitanje – jedan od paradoksâ, ako ne i glavni, to
da se u njegovom opsežnom opusu ne može individuirati nijedan rad posvećen teoriji filma u užem smislu riječi ili barem teoriji filma
kao medija!? Ne začuđuje li to
utoliko više što se njegova divlja, asocijativna misao koliko tiče filmskog
medija toliko ubrzano širi kroz različite medije – od knjiga, tiskanih
časopisa i novina s online izdanjima, preko web siteova i blogova do videa i
filmskih radova – tako da tu filmologiju sada bez oklijevanja možemo
nazvati i filmo-grafijom!? Jedan odgovor na taj čudnovati nedostatak medijske
teorije filma u ekscesivnom obilju Žižekova pisanja o film i kroz film glasi
da on ne podvrgava filmove analizi sa stanovišta neke znanstvene teorije
filma koja je sâma sebi svrha. Tako upozorava i Srećko Horvat, priređivač
prve knjižne zbirke Žižekovih tekstova o filmu pod naslovom, Pervertitov
vodič kroz film, ukazujući ujedno
na najbitniji aspekt ove teme – na usporedivost filma za Žižeka sa
značenjem snova za Freuda, ali s bitnom razlikom da filmovi za Žižeka “nisu tek objekti ili sredstva
analize”, kao što su to snovi za Freuda, nego medij, da je “Žižekovo pisanje
zapravo slično strukturi filma” (str. 196). Premda izriče još više, naime da
je “Žižekov diskurs u načelu strukturiran kao film”, teza je potkrijepljena
tek ukazivanjem na “neprimjetne prijelaze jedne sekvence u drugu” (str.
196/7). U tom obliku može se odnositi samo na Žižekove filmske prezentacije,
ali teško da se neposredno može odnositi i na pisanje. U daljnjem prikazu
slijedit ćemo pobliže ovu sugestiju priređivača knjige. No, najprije, ne može se zanemariti okolnost da
Žižek svoj rad dovoljno izričito naziva psihoanalitičkom kritikom filma, a
ne teorijom. Pri tome termin
‘psihoanalitički’ podrazumijeva koherentan skup teorema koji pripadaju
definiranoj doktrini sa statusom teorijske i praktičke znanstvene discipline
bez obzira na neslogu o njezinu znanstvenom karakteru, dok ‘kritika’ označava
poseban diskurzivni postupak primjene tih teorema na objekt izvan korpusa
teorema; taj objekt izvan
kritike upravo su filmovi. Oni time ujedno služe i kao mediji u običnom smislu sredstva za pristup nečemu drugome što je izvan njih. To
su, kako formulira priređivač, “život i svijet u kojem živimo” ili, kako
formulira Žižek, “suvremeni ideološki trendovi”. Nadalje, Žižek dovoljno
izričito smatra psihoanalitičku kritiku filma najboljom – što znači i
veridički utemeljenom i eksplanatorno uspješnom – a također dovoljno
često, dovoljno glasno i dovoljno polemički opovrgava rješenja i pristup
drugih mogućih teorija filma, od starijih semiotičkih do recentnih
kognitivističkih. Stoga već sâm termin ‘kritika’ ne dopušta da se njegova
filmografija stavi neposredno u opozicijski par znanstveno-neznanstveno. No
time nije razriješeno medijsko-teorijsko pitanje o Žižekovoj upotrebi filma. Drugi mogući odgovor na nedostatak medijske teorije
filma kod Žižeka glasi da on tretira ‘film’ (u jednini) zapravo samo kao
filmske primjere (u množini), tj. kao ilustracije ili reminiscencije na neki
drugi teorijski diskurs nego što je filmski. Taj odgovor je
instrumentalistički i u izrazitoj je suprotnosti s upravo citiranom tezom
priređivača zbirke, ali čini se točan barem utoliko što to priznaje i sâm
Žižek. No, kako je točnost samo trivijalni i najmanje istinit oblik istine,
osobito kad takav odgovor zvuči kao priznanje krivice, i Žižekovo priznanje
više skriva nego što otkriva. Stoga namjera ovog prikaza nije vrednovanje
njegove psihoanalitičke kritike filma na pretpostavkama neke druge filmske
teorije nego ispitivanje pretpostavke o psihoanalitičkoj naravi kritike. Riječ je o trima tezama samog Slavoja Žižeka o
njegovoj teorijskoj poziciji u kritici filma i njihovu međusobnom odnosu. U knjizi Pervertitov
vodič kroz film one nisu
prezentirane kao tri povezane teze i, osim treće teze, ne čine kontinuiran i
jedinstven metatekst. I. Ilustracija, hermeneutika i čista
filmofilija Prvu
tezu Žižek izriče u prvoj rečenici uvoda (str. 7) kao neku vrstu akta
iskrenosti ili priznanja vlastite manjkavosti: “Zašto pišem o filmovima? Prvi
sam koji ću priznati da u većini slučajeva filmove koristim jednostavno zato
da ilustriram neku teorijsku tezu ili da pojednostavim i analiziram današnje
ideološke trendove.” Druga teza izrečena je u tekstu pod naslovom
“Pervertitov vodič kroz obitelj” koji otvara zbirku (str. 11): “Kad mi se
Sophie Fiennes obratila s idejom da napravimo ‘pervertitov vodič’ kroz
kinematografiju, naš je zajednički cilj bio pokazati da je psihoanalitička
kritika kinematografije još uvijek najbolja koju imamo, da može generirati
uvide koji nas potiču da promijenimo cijelu svoju perspektivu.” I u ovoj tezi
uočljiva je, između izrazâ “najbolja” i “još uvijek najbolja koju imamo”,
izvjesna ambivalencija, prizvuk privremenosti psihoanalize usprkos njezinim
pretpostavljenim kapacitetima. No zato treća teza glasi kratko i olakšavajuće
– da sve to ipak još nije sve! Ovo ne-sve ili još zapravo je prijelaz od prve teze prema cijelom ostatku predgovora
koji sadrži materijalno-estetske opservacije o filmovima Ivan Grozni Sergeja Eisensteina, Kratki rezovi Roberta Altmana i Zrcalo Andreja Tarkovskog, i te tri nepune knjižne
stranice jedini su primjerak kontinuiranog i koherentnog teksta o striktno
materijalnim ili ‘estetskim’ aspektima filmskog govora. Uvod kulminira u
poučku u kojem Žižek kaže: “Pouka svih tih primjera poznata je svakom pravom
dijalektičaru: istinski sadržaj nekog umjetničkog djela nalazi se u njegovoj
formi, u načinu na koji njegova forma izobličuje/premješta sadržaj koji
reprezentira. To je razlog zašto trenuci sublimnog ekscesa, koji se rađaju
kroz čistu formalnu manipulaciju sadržajem koji je sam po sebi uobičajen,
ponekad čak vulgaran, od filma čine umjetnost, i stoga čine vrijednim pisati
o filmu s ljubavlju” (str. 9). Priznanje sublimnog afekta ili filmofilije kao trećeg
i možda najistinitijeg razloga Žižekove psihoanalitičke kritike, na koji ćemo
se ovdje koncentrirati, ne treba nas oslijepiti za nevidljivi i nepriznati
četvrti grijeh kontradikcije koji kao duh lebdi nad svim tezama, a napose nad
prve dvije. Naime, dok nam prva teza o tome da su filmski primjeri
jednostavne ilustracije za teorijske teze implicitno kazuje da je odnos
psihoanalitičke teorije prema filmu izvanjski, druga teza implicira, obrnuto,
da taj odnos mora biti duboko unutrašnji jer psihoanalitička kritika filma
još uvijek jedina “generira uvide koji su u stanju promijeniti cijelu našu
perspektivu” tj. “naše spontane i uobičajene percepcije stvarnosti”. Ova
pretpostavka nužno osporava sadržaj one prve: psihoanalitička kritika ne može
značiti primjenu filmova na teoreme psihoanalize u svrhu jednostavne
ilustracije, nego obrnuto: primjenu psihoanalize na interpretacije filmova u
kojima Žižek vidi glavni ideološki stroj današnjice. To je faktički ono što
dobivamo u njegovim navodnim ilustracijama. Otud Žižekovo priznanje grijeha ilustracije izgleda
kao njeogova igra lažnog priznanja, ali ono zato prikriva veću napetost
između druge i treće teze. Dok druga teza govori o primjeni psihoanalize na
film kao suverenom aktu doktrinarnog znanja, treća teza ukazuje, kao što ćemo
točnije vidjeti, na momente slučajnosti, ponavljanja i insistencije koje
bismo mogli svrstati u kategoriju nesvjesnog. Nije pri tome riječ o
nesvjesnom privatne osobe Slavoja Žižeka nego njegova filmografskog diskursa
o nesvjesnom. Njegovo ime je upravo filmofilija. Da bismo istražili relevantne pretpostavke na
kojima počivaju ove tri teze iz knjige Pervertitov uvod kroz film i, napose, njihov međusobni odnos, jedini
primjeren, ekonomičan i obećavajući put je ispitati način na koji one djeluju
u filmskoj verziji Žižekova vodiča u kinematografiju, pod istoimenim naslovom
na engleskom, The Pervert’s Guide to Cinema autorice Sophie Fiennes iz 2006., koji je
priređivač knjige, Srećko Horvat, promovirao godinu dana ranije u
multimedijalnom centru Mama. II. Žižekov porno-studio Film
je napravljen sa Slavojem Žižekom u glavnoj i jedinoj ulozi turističkog
vodiča kroz kinematografiju. No ta jedina uloga svakako je dvostruka ako ne i
višestruka: Žižek nastupa kao akter-tumač odabranih filmskih scena iz
različitih filmova kroz cijelo 20. stoljeće, o kojima je prethodno već
višekratno pisao u knjigama i manjim tekstovima, ali sada, u filmu, on ih
tumači s lica mjesta kao da je oduvijek bio njihov skriveni svjedok. Ta se
amfibolija pretače u drugu Žižekovu ulogu filmskog karaoke koji iskoračuje iz
pozicije interpreta i ne samo da ulazi u “prizorišta” (poput podruma kuće iz Psycha, pozornice s tamnocrvenim zastorom iz Mulholland
Drivea ili toaleta hotelske sobe u
Prisluškivanju) nego postaje
takoreći dio scene, prelazeći iz metafilmske na intrafilmsku razinu. Ta
Žižekova ulaženja u filmove svakako su montirana namjerno, ali ne bi bila
ništa više od koketne igre kad ne bi sadržavala ekscesivni višak u načinu
filmske pojave sâmog vodiča koji možemo interpretarati dalje od efekta
uspješne montaže. Riječ je zapravo samo o dvjema takvim scenama iz dvaju
Hitchcockovih filmova. Jedna je s kraja Psycha, u kojoj se Lila, sestra ubijene Marion,
izobličenog lica u vrisku, okreće za 180 stupnjeva od mumificiranog leša Normanove
majke, posađenog na drvenoj stolici u jednom kutu podruma, da bi u suprotnom
kutu, u istoj drvenoj stolici, ugledala namrgođenog Žižeka buljavih očiju,
kao da se okrenula za puni krug od 360 stupnjava, i nastavila vrištati. Da se u tome ne radi samo o igri skrivača po
hollywoodskim filmskim studijima nego o interpretativnoj poruci, potvrđuje se
na drugom primjeru. Kad Žižek u drugom dijelu dugačkog priloga o Pticama (1963), nakon teorijskog objašnjenja o metafori
pticâ kao provale seksualne energije, nesigurno manevrira čamcem kojim se
Melanie u filmu vozi u Bodega Bay, on sav razbarušen od vjetra, sunca i mora,
zadovoljan kao dječarac koji vraća vrludavi čamac na pravi kurs, s jezikom
nekontrolirano isplaženim od unutrašnje napetosti, kaže:
“Ma, što ja to radim! ... Oprostite! Sad ga imam!” da bi nakon male pauze
nastavio: “O Bože, pa ja razmišljam kao Melanie! Znate na što sad mislim...”
– i šeretski zagonetno smije se u kameru, kao da nas hoće baš jako
skandalizirati: “Hoću poševiti Mitcha! Na to je ona mislila.” U nastavku
scene opet borba s čamcem i jezikom: “Oh ne! Oprostite, oprostite, oprostite!
...” i objašnjava zašto se ispričava: “Mislio sam to da sam spontano pobrkao
pravce...” – kao da se u sceni s čamcem zaista radi o čamcu a ne o pravcu
interpretacije koji je upravo dao. Čitav prizor počinje prije teorijskog komentara o Pticama a neposredno potom, u neprimjetnom prijelazu
sekvenci, slijedi prizor s Mitchom koji na molu s dalekozorom iščekuje
Melanie, tako da Mitch najprije vidi Žižeka i ponešto zbunjen skida dalekozor
s očiju. Ono što je zapravo vidio bila je Melanie kako sigurno upravlja
motornim čamcem, ustremljena na cilj, ne brkajući pravce kao Žižek, sve dok
je iznebuha ne napadne galeb kao krvoločni predator. Tako se i Mitchu i njoj
događa ista nezgoda, samo u različitim oblicima: dok on vidi kako galeb
napada Melanie, mi vidimo kako prema njemu navaljuje raščupani i uzbuđeni
žderač filmova Žižek! Na taj način je Žižekovo raspoloženje
homoseksualnog napasnika – koliko god bilo samodopadljivi vic –
anticipirano imanentno-filmskim govorom, ali u izvrnutom obliku: stupivši u
čamac na mjesto Melanie i postavši objektom zabrinutog Mitchovog pogleda,
Žižek je zapravo nastupio kao galeb i time nije samo učinio vidljivim kadar
želje u kojem vladaju izokrenuti odnosi od manifestnih: ne samo što nije
Žižek taj koji se, ušavši u rekvizit iz Hitchcockovog filma, osjeća kao
Hitchova plavuša Melanie, nego je ona ta koja stupa u čamac iz Žižekovog
filma i koja misli kao uzbuđeni psihoanalitičar iz jedne postkomunističke
zemlje. Više od toga, montiranje Žižeka u Hitchcockov film zapravo se uopće
ne odnosi na Melanie, nego na pojavu galeba, što dokazuje subjektivni kadar
Mitchova dalekozora u koji će poslije Žižeka upasti galeb. Čak ako je ovakvo Žižekovo sjedanje u čamac i
psihoanalitičko dociranje možda tek remake notornih pojavljivanja Hitchcocka u vlastitim
filmovima i implicitni hommage
Hitchcocku kao filmskom idolu umjesto glumačkim likovima, to bi ipak bio samo
jedan u nizu sofisticiranih oblika zabave imaginarnih identifikacija, kao da
je riječ o implicitnoj referenciji na naivnu filmofilsku empatiju Cecilie u
“Purpurnoj ruži Kaira” (1985) Woodya Allena (premda ni Cecilie na kraju nije
tako naivna). No, interferencija između interpreta Žižeka i galeba, koji je
pravi metaforički interpretandum, sugerira više od želje za identifikacijom s
filmskim idolom i nalaže da se zadržimo u materijalnom. On odaje savršeno
razrađen performans libidinalno nabijena uživljavanja, ali ne u film i
njegove aktere već u konstrukciju smisla filma kao ultimativni oblik filmske interpretacije. Taj
smjer potvrđuje Žižekov doktrinarni psihoanalitički narativ. Stoga intriga Žižekove hinjeno-spontane eskapade s
priznanjem homoseksualne želje nije interesantna onako kako je sugerira sâm
Žižek – kao mali skandalon filmofilske empatije s posebno pikantnim
dijelom da se heteroseksualna veza s razine interpretanduma pojavljuje kao
homoerotska na razini subjekta interpretacije. Njegov perverzni moment nešto
je drugo, a izravno se vidi u već spomenutoj sceni iz Psycha gdje se Žižek ne pojavljuje kao remake Hitchcocka ili bilo kojeg intrafilmskog lika nego
kao ponovljeni prizor leša Normanove majke u podrumu, s komičkim efektom,
dakako. U filmu Ptice, iako manifestno
stupa na mjesto ljepuškaste Melanie, Žižekovo pojavljivanje ne dobiva smisao
iz supstitucije Melanie, već iz metonimijskog premještanja težišta smisla na
metaforu koju utjelovljuje opaki galeb. Ono dakle dobiva smisao samo u odnosu
na udaljenog Mitcha, čiji je
odnos s Melanie u tom spletu određen preko majke. Krajnji cilj Žižekovih
intencija preko Melanie i Mitcha u tom malom narativu jest supstitucijski
odnos između galeba i majke, oko kojeg se vrte i njegovi eksplicitni
doktrinarni komentari. Oni se tiču, dakako, incestuoznog kompleksa
Mitchove majke koja očajnički nastoji zadržati mjesto žene u psihičkom
univerzumu svoga sina tako da svim raspoloživim sredstvima omalovaži značenje
i skrati vrijeme posjete Melanie u Bodega Bayu. Međutim, taj psihoanalitički
smisao majke u Pticama, koji je
toliko manifestan u samoj naraciji i glumačkoj igri da Žižekova
psihoanalitička eksplanacija postaje redundantna i gotovo trivijalna,
prestaje biti trivijalan zahvaljujuči napetosti koju unosi sâm Žižek ubacujući
se u incestuozni kompleks majke kao novi uljez na mjestu Melanie. No, psihoanalitički poučak o funkciji Nad-Ja, koji reprezentira majka, ne leži toliko u filmu,
tj. u Žižekovu doktrinarnom objašnjenju. Poučak leži na samom filmskom
objašnjavanju: naime, dok Žižek odmah u nastavku, na primjerima filmova braće
Marx, objašnjava kako i Nad-Ja
nije samo izvor strogosti i zabrane nego također i izvor perverzne
permisivnosti, poput Ida, koja
nam dopušta ili čak naređuje da ekscesivno uživamo, Žižekova raspojasana
homoerotska dosjetka u čamcu sugerira da upravo sâmo mjesto filmskog
kazivanja o filmu – dakle, Nad-Ja akademske kulture čiji je enfant terrible Žižek u međuvremenu postao autoritativni akter
– za interpreta funkcionira kao dopuštenje da smije ekscesivno uživati
u vlastitim vragolijama. Zato se Žižekov šeretski pogled u kameru, kad kaže
“Znate što mislim – hoću poševiti Mitcha!”, ponaša gotovo jednako kao
pogled aktera pornofilma, poput notornog videa Severine, koji posredstvom tog
ekscesivnog momenta empatički interpelira promatrača. To premještanje pogleda s erotskog na seksualno, sa
seksualnog na intepersonalno i natrag, lekcija je o sinthomu koju nam daje Žižekovo luckasto igranje. Za
razliku od simptoma, kako poučava Žižek, sinthomi ne vode nikamo izvan sebe,
oni su čvorovi afektivnih naboja. Utoliko i za sada samo utoliko, vidimo da
psihoanalitička interpretacija filma nije i ne mora biti genetička ili
kauzalna redukcija ne-seksualnih sadržaja kinematografije na teoreme o
seksualnim kompleksima ili osujećenim erotskim nagonima. Iako će i sâm Žižek
proturječiti tome na svoj način, možemo formulirati da je ona umjesto
redukcije prikazivanje seksualnih nervoza kao afektivnih napetosti unutar
intersubjektivnih odnosa u aktualnoj (sinkronoj) i potencijalnoj
(budućnosnoj) dimenziji. Ona nije kauzalna nego prospektivna. Ako Žižek
sudjeluje u prvoj kao interpret svojim doktrinarnim teoremima, u drugoj
participira kao suigrač. Upravo to daje i pravi smisao izrazu ‘pervertit’
koji Žižek lišava kliničkog značenja i uzima u etimološkom značenju
“izokretanja”. No, iako etimološko i utoliko doslovno, ono je zapravo
metaforičko značenje koje može biti aktivirano samo ako je u svijesti
recipijenata prethodno već aktivno ono kliničko značenje kao “primarno”. Zato
je metaforička upotreba izraza pervertit samo još jedan “zaštitni sloj
ironije” o kojem Žižek piše u povodu filma “Breaking the Waves” Larsa von
Triera (v. tekst “Ženskost između dobrote i akta”, str. 127). Ako se odrekao
toga “iskoraka” da se nazove kliničkim pervertitom i ujedno izbjegao da se
neskromno nazove revolucionarom u interpretaciji filmova, u filmskom vodiču
je to revolucioniranje naše percepcije izveo lakoćom homoerotičke omaške.
Zato ona više i uvjerljivije govori o psihoanalitičkom prevrtanju međaša
filmske interpretacije nego učeni psihoanalitički teorem. III. Estetsko obilje i etičko
ograničenje kritike Iako
takva živopisna uloga jednog filozofski i psihoanalitički prekvalificiranog
turističkog vodiča na mjesta snimanja filmova nije moguća u formi knjige već
iz medijskih razloga, i premda tekstovi u knjizi govore o filmovima iz iste
perspektive kao filmski ekskursi u velikim knjigama, sublimni ekscesi s
Žižekom u ulozi perverznog analitičara bacaju ponešto drugačije svjetlo i na
samu knjigu. Ona sadrži više od novih Žižekovih filmskih interpretacija. Njegove tri ispovjedne teze iz uvoda o vlastitoj
teorijskoj poziciji u filmologiji ne iskazuju samo osobni višak empatije i
filmofilskog afekta, nego i napetost između njegove većinske psihoanalitičke
kritike i manjinskog pisanja o filmu koji ima posve drugačije karakteristike.
Nakon tvrdnje o ilustrativnom postupku s filmovima, koja čini prvu tezu, i
najave da to nije sve, Žižek nastavlja opet u izrazito osobnom tonu (str. 9): “Nedavno sam, gledajući ponovno ‘Ivana Groznog’
Sergeja Eisensteina, zamijetio predivan detalj u sceni krunidbe na početku
prvog dijela: kad dvojica (do tog trenutka) najbližih Ivanovih prijatelja
sipaju zlatne kovanice s velikog tanjura na njegovu tek pomazanu glavu, ta
pravcata kiša zlata ne može ne iznenaditi gledatelja svojim magičnim
ekscesivnim karakterom – čak i kad ta dva tanjura vidimo gotovo prazna,
prelazimo na Ivanovu glavu na kojoj se zlatne kovanice ‘nerealistično’
nastavljaju sipati u neprekidnom obilju... Nije li taj eksces zapravo eksces
čistog obilja koje nadilazi materijalnu svrhu, nadilaženje aktualnog putem
virtualnog?” U odnosu na Žižekov većinski način pisanja o filmu
– a to je, kako on tvrdi u prvim dvjema tezama, jednostavno
ilustriranje teorijskih teza čiji je učinak ipak taj da u cijelosti mijenja
našu perspektivu – ovaj pasus iz uvoda predstavlja po svome sadržaju
nešto netipično i manjinsko Žižekove filmografije. Žižek će ga u filmskoj
verziji vodiča nazvati “kinematičkim materijalizmom”, kao da govori iz imanencije
kinematografije, iz njezinih unutrašnjih procedura, i time će ujedno izbjeći
da poziciju, s koje govori sâm kao interpret, nazove adekvatnim i uobičajenim
imenom semiotičke analize. Otud
nije slučajno da se Žižekovo opće potcjenjivanje semiotičke analize filma na
citiranom mjestu kao i u cijelom uvodu ponaša upravo kao ekscesivna, ali
prešućena semiotička analiza estetskog filmskog materijala. O tome, u
izokrenutom vidu priznanja, govori i sljedeća karakterizacija
psihoanalitičkog pristupa: “Uobičajeni
pristup psihoanalitičke kritike sastoji se u reduciranju svega na obiteljske
komplekse: koja god bila priča, u njoj se ‘doista radi’ o Edipu, incestu itd.
Umjesto da pokušamo dokazati kako to nije istina, trebali bismo prihvatiti
izazov. Filmovi koji su najudaljeniji od obiteljskih drama filmovi su
katastrofe, a oni gledatelja ne mogu ne fascinirati spektakularnim prikazom
zastrašujućeg događaja velikih razmjera. To nas dovodi do prvog
psihoanalitičkog pravila kako da tumačimo filmove katastrofe: trebali bismo
izbjeći mamac ‘velikog događaja’ i usmjeriti pažnju na ‘mali događaj’
(obiteljske odnose), tumačiti spektakularnu katastrofu kao indikaciju
problema u obitelji. Uzmite Stevena Spielberga: tajni je motiv koji prožima
sve njegove ključne filmove – E.T., Carstvo sunca, Jurski park,
Schindlerova lista – ponovno
pronalaženje oca, njegova autoriteta” (str. 11). Premda
bismo nakon ovih redaka o autoritetu oca kao tajnom motivu svih ključnih Spielbergovih filmova mogli pasti u
iskušenje da i smisao Žižekove psihoanalitičke interpretacije filmova tražimo
u analogiji s njegovim pronalaženjem majke, svoga autoriteta, u Hitchcockovim filmovima,
nećemo dokazivati kako to nije istina nego ćemo prihvatiti upravo taj izazov.
Naime, upravo pomoću Žižekove ekscesivne empatije postavili smo
proturedukcionističku tezu, koja ide djelomice protiv njega samog, da
psihoanalitička kritika filma ne reducira smisao umjetničkog djela na osigurana
(doktrinarna) značenja psihoanalitičkih teorema, nego da, obrnuto, konstruira i prevodi psihoanalitička značenja filmskog jezika u složeniji smisao daljnjih
interpersonalnih (socijalnih, etičkih, ideoloških) odnosa. To znači, ako je psihoanalitičko
značenje akta ljubomore jedne filmske majke incestuozni kompleks, nije tim
teoremom iscrpljen i smisao filmskog narativa. Ako psihoanalitička kritika
filma treba u cjelini promijeniti našu perspektivu, cilj psihoanalitičke
interpretacije treba transcendirati doktrinarni horizont sâme psihoanalize. Upravo
to je ono čemu nas, i protiv Žižekove autointerpretacije, uče njegove
psihoanalitičke interpretacije pojedinih filmova. Vidjeli smo na prethodno prikazanim montažama da se
njegovo “pronalaženje majke” sastoji zapravo u aluzivnom zaposjedanju mjesta
s kojeg u Hitchcockovim filmovima djeluju dvije krajnje stroge majke koje su,
na dubljoj razini, zapravo osujećene, spriječene ili “kastrirane” u svome
djelovanju, i to je ono što
određuje sujet filma a ne
teorem o incestu. Stoga se Žižekovo ludičko performativno poistovjećenje ne
tiče tih likova kao dvaju primjeraka autoritarnih majki nego njihova duha ili
sablasti u filmu. Ono je kritički relevantno kao hermeneutičko izazivanje ili
zaskakanje sile od koje su one stradale. Žižek se u ruhu filmskog vodiča kroz
film ponaša kao mitski heroj koji prekoračuje granice da bi ugrabio zlatno
runo ili samu fantazmatsku stvar filma. Granica koju prelazi tom ludorijom
jest subvertiranje objektivirajuće psihoanalitičke kritike prema unutra,
mimeza kao “perverzni” interpretativni akt umjesto “normalnog”, objektivirajućeg
teorema. Nevažno je da li je pri tome riječ o glumljenoj
omašci ili nekontroliranom efektu. Njegova vrijednost postoji samo u poretku
interpretacije. Naime, premda su dvije Žižekove montaže svjesno umetnute na
odabranim mjestima, one su najprije samo dvije obične točke u nizu Žižekovih
pojavljivanja na mjestima snimanja hollywoodskih filmova (od Psycha preko Prisluškivanja do Matrixa itd.). Ono što ih čini posebnima jest višak u odnosu na druge
slučajeve, a to je ponavljanje ili insistencija motiva. Riječ je dakle o
momentu s karakteristikom nesvjesnog ili quasi-nesvjesnog akta usred svjesnog
diskursa psihoanalitičke kritike filma. Njegova funkcija i vrijednost leži u
tome da skretanjem pažnje s Melanie na Mitcha, s heteroseksualne u
homoseksualnu identifikaciju, otvori uvid za ono što stoji između Mitcha i Melanie – za silu prema kojoj
autoritet dviju strogih majki djeluje samo kao već slomljen. Obje su naime već osujećene u svome djelovanju:
jedna je odavno mrtva u podrumu, a njezin ne-mrtvi duh vlada samo polovicom
ličnosti sina Normana, koji je sa svoje strane tretira autoritativno
umirujućim tonom kao mušičavu curicu. Druga majka je također kastrirana istim
takvim smirujućim otporom sina Mitcha koji je tješi da “sâm može izići na
kraj s Melanie Daniels” pozivajući se upravo na ono u što je majka zabrinuto
sumnjala – naime na to da “točno zna što hoće”. IV. Prolaz u kritiku koje nema Gdje
je, dakle, mjesto Žižeka u psihoanalitičkoj kritici kinematografije među
sinovima Hitchcockovih majki? Riskirat ćemo izazov tako da logiku triju
Žižekovih teza iz knjige konfrontiramo sa smislom njegovih ludičkih
interpretacija iz filma i formuliramo u tvrdnju da kad Žižek čini ono što sâm
naziva psihoanalitičkom kritikom kinematografije – a to je njegov
većinski filmografski posao – on nastupa zapravo kao psihoanalitički
hermeneutičar koji se manje bavi materijom nego duhom ili smislom
rekurirajući na doktrinarne zalihe psihoanalize. Filmovi služe kao projekcija
ili ekran za prepoznavanja i legitimaciju diskursa psihoanalize. To je upravo
ono što izričito nikad nije htio postati u filozofskoj teoriji. Suprotno tome, iz opservacija o ekscesivnom
materijalizmu kinematografije kod Eisensteina, Altmana i Tarkovskog vidimo da
su te semiotičke i estetičke opservacije nosioci njegove najjače afektivne
investicije, ali u danom obliku one ne stoje ni u kakvom odnosu s cijelim
velikim ostatkom njegove psihoanalitičke filmske hermeneutike koja se oslanja
na etički diskurs. Zato na taj mali dio filmskih opservacija moramo gledati
kao na nedjeljivi ostatak, nedefinirano i nedovršeno ne-sve njegove filmografije. No, pitanje koje si moramo
postaviti na tome mjestu glasi: što je to što donosi to malo ne-sve Žižekove filmografije? Ako Žižekovo ponovno “otkriće” da filmsko djelo
čini njegov stil ili formalna manipulacija sadržajima iz koje izvire
nesvodiva ljepota i neponovljivost umjetničkog djela, čini treći i
najsublimniji razlog za pisanje o filmu, za nas ono može biti samo saznanje
da se Žižekova kritika filma iz otuđenja u psihoanalitičkoj hermeneutici
pojedinih filmskih motiva vraća temeljima psihoanalize kroz dosljedno
semiotičku analizu filmskog govora, koju je on sâm najviše poricao. Da bi
psihoanalitička filmska kritika u tekstovima doista mogla promijeniti našu cijelu
perspektivu, kako govori druga Žižekova teza o vlastitom radu, njezina
ilustrativna metoda korištenja filmova iz prve teze mora vratiti filmsku
kritiku semiotičko-materijalističkim izvorima psihoanalize – što znači,
Freudovu radu na jeziku sna i radu tumačenja. Bez toga, ona može i dalje opstajati između dva
pola: s jedne strane, u beskonačnosti uvijek novih iluminativnih filmskih
primjera, tj. kao reaktivna aplikacija etičkog diskursa psihoanalize na svaki
razvikani produkt filmske industrije, koja, usput rečeno, i sâm kritički
diskurs melje u svoju sofisticiranu ideološku apologiju a subjekta kritike
prevodi u oficijelnog glasnogovornika filmskih režisera, studija ili
festivala. S druge strane, kao što smo vidjeli na tri stranice uvoda u knjigu
Pervertitov vodič kroz film,
posvećenim ekscesivnom materijalizmu filmskog govora, Žižekova najsublimnija
investicija ponavlja samo redundantnu spoznaju kako se “istinski sadržaj
nekog umjetničkog djela nalazi u njegovoj formi”. U toj konstelaciji čini se da u Žižekovom opusu
doista akutno nedostaje jedna “treća kritika”, kao posredujuća između čistog
(filozofskog) diskursa psihoanalize i praktičkog ili filmološkog. Takav se
posredujući diskurs kod Žižeka najavljuje na mjestima gdje ne samo sadržaj
filma nego još više njegova materijalna forma transcendiraju svoju filmsku
svrhu. Riječ je o “ispitivanju realnog” ili mediju u transfilmskom smislu.
Tome su u knjizi najbliža dva najopsežnija teksta. Prvi, pod naslovom
“Postoji li pravi recept za remake Hitchcockova filma?”, koji je po temi i po rezultatu blizak pitanjima
forme i materije filma iz uvodnog teksta; i drugi pod naslovom “Matrix ili
dvije strane perverzije” koji predstavlja najidealniji prolaz prema
ontološkoj i epistemološkoj teoriji medijalnosti i onom mjestu u Žižekovu filozofsko-filmografskom
arhipelagu gdje se njegova ekscesivna filmografija reducira – ili skoro
ukida – na nulti stupanj medija, u obliku statičnog video predavanja
pod naslovom "The Reality
of the Virtual" (u režiji Bena Wrighta). |
|
|
|Homepage| |
|Publicistika|
|Kolegiji| |Bibliografija|
|Biografija| |Radovi| |