|Homepage|

|Publicistika| |Kolegiji| |Bibliografija| |Biografija| |Radovi|

|Tranzitorij 2007|


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentar

o politici filozofije

 

AppleMark

 

Zbilja i kritika.

Posvećeno

Gaji Petroviću,

Zagreb: 2001.

Odsjek za filozofiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu i "Antibarbarus",

ur. Gvozden Flego,

 

Objavljeno u:

Jutarnji list,

5. 12. 2001., Magazin, Kultura, str. 52,

(pod redakcijskim naslovom:

"Praksis filozofija. Jedino žto je ostalo od hrvatske filozofije")

 

v. takodjer

“Tramvaj zvan utopija”

(1998)

 

Praksis filozofija

Univerzalizam i ideologem kulture u novijoj hrvatskoj filozofiji

(2001)

 

 

Notorno je da praksis filozofija, za razliku od tzv. hrvatske nacionalne filozofije 90-tih, nije bila dio vladajuće nomenklature, nego idejna i politička disidencija apsolutistički prosvijetljenog socijalizma i kritičar njegovog birokratskog aparata. S druge strane, za razliku od ondašnje nacionalno-kulturnjačke opozicije socijalizmu, koja se danas može činiti liberalnom samo na pozadini tuđmanizma, osobitost praksisovske disidencije je u tome što je iznosila na vidjelo imanentni rascjep unutar socijalizma kao modernističkog projekta, denuncirajući njegova konceptualna i politička proturječja i ideologiju dovršenja povijesti. Upravo to je ono po čemu je praksis filozofija afirmirala Zagreb i Korčulu kao ethos filozofiranja u svjetskim razmjerima. Zbornik, posvećen posthumno Gaji Petroviću, samo je odsjaj značenja filozofije praksis kao filozofskog događaja.

            Ali praksis nije ni biser ni kukolj u niski hrvatskih filozofija od sv. Jeronima do amatera filozofije povijesti Franje Tuđmana, kako to sugeriraju neki prikazivači koji danas, s različitim pretpostavkama, ili pokušavaju reducirati praksis na hrvatsku filozofiju (M. Kukoč) ili je pokušavaju integrirati (L. Veljak) ili samo rehabilitirati (D. Barbarić) u tisućljetnoj hrvatskoj kulturnoj baštini. U hrvatskoj filozofiji ne postoji ništa hrvatsko osim praksisa i ništa relevantno filozofsko osim praksisa. Hrvatska filozofija postoji samo u obliku praksisa.

            Za hrvatsku kulturološku osjećajnost u filozofiji ili izvan nje takva je tvrdnja - koju zastupam javno od 1992. - svakako impertinentna, ona se čini inkompatibilnom i sa samorazumijevanjem praksisovaca. No, razlozi za takvo uvjerenje su sljedeći: Prvi i imanentni je taj da je za praksis, a to je baština njemačkog klasičnog idealizma, praksa filozofije (ili "teorijska praksa") refleksivno i kritičko "zahvaćanje svoga vremena". Jednostavnije i sociološkim žargonom rečeno, refleksija svojih društvenih uvjeta; tumačenje filozofije je sekundaran posao, u funkciji onog prvog. Drugi i izvanjski, ali ništa manje važan razlog leži u sljedećem: Sva značajna hrvatska imena u historiji svjetske filozofije i znanosti bili su Evropejci, "svjetski ljudi", univerzalisti; od njihova hrvatstva, bilo etničkog bilo regionalnog, ruralnog ili urbanog, nema u njihovim filozofskim i znanstvenim radovima ni "h", osim dakako u latiniziranom nadimku "Croata". No, upravo on ih jedino čini univerzalno „čitljivim“. Stoga, tumačiti danas univerzalistički habitus hrvatskih filozofskih figura u svjetskoj intelektualnoj povijesti tezom o kulturnoj pripadnosti Zapadu kao "bitnoj pretpostavci" njihova filozofskog razvoja (A. Pažanin), nije naprosto samo trivijalno. To je zamjena teza koja bez misaonog rada pokušava premostiti konceptualnu razliku između "filozofije" i "kulturne baštine". Akademska filozofija jeste dio kulture, ali filozofiranje kao izvor filozofije nije funkcija baštine, ono čak živi od negacije kulture. Otud je teza o kulturnoj baštini kao "bitnoj pretpostavci" filozofije samo ideološki motivirano pretumačivanje kulturne povijesti (uključujući i povijest filozofije i znanosti) za potrebe općeg „nacionalnog projekta“. To je upravo svođenje filozofije na puki dio kulture (kao što se najbolje vidjelo u "Matici" početkom 90-tih), a ne podizanje kulture na (navodno viši) stupanj filozofije. Nacionalna kultura i filozofija su tu jedno te isto. Otjelovljenje te istosti je nacionalno bogojavljanje filozofije, čiju smo kapelicu netom dobili s novoosnovanim "Institutom Vlado Gotovac". U nekim slučajevima pretumačivanja opće kulturne povijesti u nacionalnu, kao kod Jurja Križanića ili Filipa Vezdina, navodnog "oca hrvatske indologije", taj je proces poprimio oblike koji odaju karikaturalne razmjere ideološke korupcije u nišama hrvatskog akademskog pogona. Takav stupanj sraslosti s aparatom socijalističke države praksisovska filozofska kultura nije poznavala ni približno; treba se sjetiti samo uloge "Šuvareve administracije" iz 80-tih, koja je na jednoj strani stvarala neprijatelja od svoje filozofske kritike da bi na drugoj favorizirala elitne ustanove nacionalne kulture.

            U tome leži objašnjenje okolnosti da univerzalizam hrvatske filozofske baštine nije nimalo smetao a da ne bi bio institucionaliziran u jednu neskriveno šovinistički koncipiranu i nelegalno osnovanu instituciju poput "Hrvatskih studija", ali je zato univerzalizam praksis-filozofije poslužio kao dovoljan dokaz o protuhrvatskoj naravi praksisa za pogrom početkom 90-ih.

            To proturječje u odnosu prema formama univerzalizma u hrvatskoj filozofiji je, dakako, samo prividno: Ono što je praksis-filozofiju činilo neprobavljivom za hrvatsku nacionalističku restauraciju u politici i kulturi, dakle za civilizacijsku regresiju, nije bio taj univerzalizam - on je upravo univerzalno nasljeđe hrvatske filozofije i najboljih dijelova njezine kulture - nego je s novim poretkom ili „demokratskim promjenama“ došla na naplatu praksisovska kritika nacionalizma u politici i kulturi iz 70-tih i 80-tih. Početkom 90-tih saznali smo, zahvaljujući nositeljima hrvatske duhovne obnove u filozofiji, da su "pravi duh" i "istina" te univerzalističke praksisovske kritike hrvatskog nacionalizma u politici dolazili iz jednog zazornog viška na samoj infrastrukturi hrvatske filozofije - a to je srpsko etničko porijeklo najznačajnijih praksisovaca.

            U tome konačnom "raskrivanju" vidi se da istinski i nerazrješivi paradoks hrvatske filozofije, onako kako su je zamišljali nacionalno preporođeni hrvatski filozofi, leži samo u tome da univerzalistički karakter tradicionalne hrvatske intelektualne baštine, koji upravo nju čini nehrvatskom, za njih ostaje samo unutarfilozofsko, akademsko pitanje koje su vjerovali da mogu ignorirati sve dok se taj isti univerzalizam nije prikazao kao praktičko-filozofsko pitanje, kao njezin neprevladivi realni moment: naime, kad se univerzalistička hrvatska filozofija pojavila u "tudjem etničkom" obliku, kroz "tijelo Srbina", postala je strani agent i nacionalni neprijatelj. Zato prešućivanje univerzalizma u hrvatskoj filozofskoj baštini ili njegovo svođenje na pripadnost katoličkom kulturnom univerzumu nije bilo tek ignoriranje, već se prometnulo u patološko poricanje koje je tražilo i pronašlo sebi primjerenu formu - brutalnost ideološke čistke kako u filozofskom pogonu tako u svim nišama društva, od Gaje Petrovića i Milana Kangrge, preko Krleže do lektire za prvašiće i prašine u našim prozorima. Originalno hrvatski doprinos te kulturne "revolucije" očituje se u tome što je postigla točno onaj uspjeh koji se općenito očekuje od svakog ideološkog komesarstva u kulturi, znanosti i kuharstvu, a taj je puno širih razmjera od samog pogroma na praksis: minirala je teren protiv svake ne-nacionalističke kritike bilo čega, pa tako i kritike praksisa.

            Upravo ta okolnost je zapriječila uvid u to da je praksis-filozofija u desetak godina nakon svog političkog poraza sredinom 70-tih, izgubila teorijski potencijal da bi potom počela gubiti i simboličko značenje kao nositeljica intelektualne slobode. To je postalo vidljivo polovicom 80-tih, kad se odvio ne samo definitivni razlaz između zagrebačke i beogradske grupe, nego i raspad institucija socijalističkog društva, dakle raspad konteksta u kojem je praksis funkcionirala kao kritika. S raspadanjem društvenog okvira i njegova je kritika gubila supstancu, s krajem epohe nestala je i njezina refleksija. Taj se proces mogao očitati u trenutku obnavljanje autoritarne politike u Jugoslaviji s Miloševićem nakon razdoblja relativnog socijalističkog liberalizma 80-tih: dok je glavnina beogradskih praksisovaca reagirala na srpski mas-pok "histerički" (poput hrvatskih nacionalista) prigrlivši novog autoritarnog subjekta politike, dotle su zagrebački praksisovci reagirali kao "melankolici" koji su ostali bez prosvijetljenog socijalizma kao objekta kritike koji ih je održavao; regredirali su u autoironiju (Petrović) ili u ponavljanje kritike nacionalizma iz 70-tih sve do koncesija nacionalno-liberalnoj ideologiji kulture (Kangrga). To znači da je praksis, ostavši bez teorijskih nasljednika koji bi iznijeli smjenu generacija, prestao djelovati kao model kritičke filozofije u trenutku kad je, da bi filozofski preživio, morao rekonceptualizirati svoje kritičko mjesto. Ono je izgubljeno upravo s praksisom, i to je istinski manjak hrvatske "kulture", možda njezin najveći deficit.

 


|Homepage|

|Publicistika| |Kolegiji| |Bibliografija| |Biografija| |Radovi|

|Tranzitorij 2007|